Kent.nu — Tidigare officiell hemsida för Sveriges största rockband

Hur tjänar man pengar som musiker?

3 februari 2019

I samarbete med Sambla

När biljetterna till Kents avskedsturné släpptes sålde de slut nästan direkt. De satte in extrakonserter, och allt som allt såldes runt 290 000 biljetter till turnén, för drygt 600 kronor styck. I samband med turnén släppte Kent sitt sista studioalbum, ”Då som nu för alltid”, som snabbt sålde platina.

Enbart biljettintäkterna landar då alltså på omkring 163 miljoner kronor, summor som få svenska artister kan drömma om. Det är dock inte bara skivförsäljning och biljettintäkter som genererar pengar i branschen.

Upphovsrätt

Den som äger rätten till ett verk får en summa när deras skapelser säljs eller distribueras, så kallade royalties. I musikbranschen delas varje enskild låt i två separata upphovsrätter: komposition (texter, melodi) och ljudinspelningen. Ljudinspelningens upphovsrätt ägs av artisten och deras skivbolag. Det finns många olika licenser som genererar royalties, såsom spelningar i streamingtjänster, radio, försäljning av fysiska CD-skivor eller digitala musikfiler, och rättigheter användning i film, tv och andra medier.

Många gånger delas upphovsrätten mellan artister och skivbolag. Ett exempel ärCounting Crows ”Big Yellow Taxi”. När låten spelas får bandet royalties för ljudinspelningen, men Joni Mitchell, sångens ursprungliga författare, får dessutom ersättning för kompositionen. Vad gäller radio är det dock en viss skillnad. Då är det bara låtskrivaren som får betalt, inte de övriga medverkande artisterna. Så när samma låt spelas i radio, får bara Joni Mitchell betalt och resten av bandet får ingenting.

Live-event och merch

Live-event är de mest lukrativa händelserna  för musiker i den digitala åldern, och av goda skäl. Lyssnare har billig tillgång till musik som tillhandahålls av streamingtjänster, men de som älskar musik önskar mer intima upplevelser med sina favoritartister. Turnéerna blir större och musikfestivaler drar enorma folkmassor även om deras lineups är likadana.

Att sälja icke-musikprodukter som kläder eller parfymer är en enkel strategi som konstnärer har utnyttjat i årtionden. I den digitala eran kan musiker också bli kreativa med sina metoder och expandera långt utöver traditionella t-shirts och affischer som säljs på konserter.

Alternativa inkomstströmmar

Musiker som stödjer ett varumärke kan få en extra inkomst genom reklam. En annan form av intäktsgenerering är genom annonser på YouTube. PSY:s ”Gangnam Style” ska enligt uppgift att genererat 2 miljoner dollar på så sätt. 

Det blir mer populärt att finansiera inspelningar genom att be publiken om hjälp via crowdfunding. Ett exempel är Electric Boys, som släppte sin senaste skiva genom Pledge Music, där fansen förutom signerade skivor kunde köpa bland annat upplevelser med bandet i studion eller musiklektioner.

Många musiker lever dock utan ekonomisk trygghet, och det är många som lånar pengar hos Sambla för att finansiera en skiva eller för att marknadsföra ett event.

Det stora antalet olika inkomstströmmar som finns tillgängliga för musiker är högre nu än någonsin tidigare. Ändå tjänar den genomsnittliga moderna artisten fortfarande inte mycket pengar. Streaming på Spotify ger mellan 0,19 – 1.33 öre per lyssning, men om man inte finns på Spotify är risken att man missar en del av marknaden. Men det finns goda nyheter. Streaming är nu accepterat som ledande distributionsform i branschen, och industrin kommer att anpassa sig efter det.

I samarbete med Sambla

Comments on this entry are closed.

Previous post: