Kent.nu — Tidigare officiell hemsida för Sveriges största rockband

Musikens roll i våra liv

16 april 2019

I samarbete med Casinowings.se

Det finns få saker som påverkar oss mer än just musik. Möjligtvis är kärlek en starkare kraft, men å andra sidan är det få saker som är så tätt förknippade som just kärlek och musik, för det finns nog inget annat fenomen än just musik där känslor kommer upp till ytan. 

Förstärker känslor

Är du bara lite kär, kan musiken bekräfta och förstärka detta, beroende på vad du väljer för låtar. Eller när du är ledsen kan en viss typ av musik trösta, medan en annan typ kan få dig att gråta än mer, alldeles beroende på dina egna preferenser och hur du uppfattar vissa låtar, vilket i sig har att göra med vilka minnen de är förknippade med. En del vill minnas med Kent, andra med Madonna och några vill komma igång med Motörhead eller kyssas till någon av alla dessa smäckra ballader. Eller kanske bara försvinna in i Mozarts underbara värld

Många lyssnar mycket och länge

Det blir lite ordvrängeri som aldrig tycks ta slut när man kopplar musik till olika känslor, vilket säger en hel del om hur starkt kopplad musiken är till våra liv. En känslospegel, helt enkelt, oavsett var vi befinner oss i livet. Undersökningar pekar på att ungefär 22 procent lyssnar på musik i en till två timmar per dag och ytterligare 22 procent menar att de lyssnar i fem timmar varje dag. Endast 11 procent lyssnar på musik mindre än en timme på daglig basis. 

Genomsyrar våra liv och nya branscher

Med andra ord så genomsyrar musiken våra liv och därmed också allt runt i kring. Allt som på något sätt vill nå enskilda människor, kanske särskilt i egenskap av konsumenter. Inom de flesta branscher används musiken på olika sätt, alltifrån varuhusens hissmusik som ska skapa lugn och trivsel när du ska shoppa. Eller för att förstärka upplevelsen när du ser på film och när det gäller de nya framväxande branscherna i digitaliseringens framkant – såsom spelbranschen – är och förblir musiken ett viktigt inslag. Ett sätt att möta konsumenternas krav är att jobba rätt mycket med musik som del av spelet, vilket de mer hjärnorna bakomCasinowings.se gjort sedan mycket länge. Ett varumärke som varken bjuder på underhållning, stämning eller rätt känsla får ingen naturlig plats i översikten, vilket tyder på att musikens kraft är extra betydelsefull i den benhårda konkurrens som råder. Det finns idag ingen producent inom underhållningsindustrin som har råd att negligera musiken i sina produkteroch tjänster.  

Kliv in i en fantasivärld

Det är å andra sidan inget unikt för vår tid, utan så har det nog alltid varit, så länge musik har spelats för en hängiven publik. Gammal som ny. Men det blir extra intressant i de mer interaktiva världarna där spelinnovatörerna hela tiden skapar nya och fängslande produkter. Där har du som konsument en möjlighet att kliva in i en fantasivärld där musiken påverkar dig och dessutom reagerar på dina aktioner, vilket ju ger en helt ny dimension. Istället för att luta dig tillbaka och lyssna blir du en del av musiken, vilket du ju faktiskt drömmer om som lyssnare då musiken är ett sätt att försätta dig i andra världar eller förstärka ett minne så det åter får komma upp till ytan. 

Omtumlande upplevelse

Musikens känslospegel blir därmed inte bara en spegel längre, utan i den interaktiva spelvärlden blir det en del av dig i realtid, vilket gör dig till det där som du drömmer om när du lyssnar. Kombinationen av spel online och musik blir därmed något alldeles unikt och – faktiskt – rätt omtumlande om det är paketerat på rätt sätt, alltifrån spelidé, grafik, handling, karaktärer till musiken. 

I samarbete med Casinowings.se

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: