Kent.nu — Tidigare officiell hemsida för Sveriges största rockband

Artister som kritiserats för sina sponsorsamarbeten

1 oktober 2020

I samarbete med svensknätcasino.com

Reklambranschen är känd för att använda sig av stora profiler – inte minst musikartister – i sin marknadsföring. Ibland leder det till framgångsrika och återkommande samarbeten och andra gånger sker det i allmänhetens periferi. Sen så finns det den typen av giftermål mellan varumärken och kända ansikten som verkar leda till mindre uppror. Det är i den typen av samarbeten som artisterna anklagas för att vara sell-outs och reklambyråerna kliar sig i huvudet över att deras så beprövade strategi gått i stöpet. 

Spelbranschen ett näste för artister

Den bransch som artister sannolikt kritiseras oftast för att de beblandar sig med är spelbranschen. Oavsett om det handlar om svenska artister som gör reklam för sådana sidor vi hittar på svensknätcasino.com eller om det är internationella artister utanför Sverige, så leder det så gott som alltid till rejält med kritik.

I Sverige har exempelvis folkkära artister som Måns Zelmerlöw, Little Jinder och Pernilla Wahlgren tjänat pengar på att göra reklam för branschen. Även Dregen och Nicke Borg, kända från Backyard Babies, har stått som frontfigurer för ett spelbolag. Bland exemplen på utländska artister sticker storstjärnan Ozzy Osbourne ut.

The Rolling Stones

Det legendariska rockgruppen The Rolling Stones har kanske inte trampat i klaveret på så sätt att de ifrågasatts för något specifikt sponsorsamarbete, men bandet har kritiserats för att låna ut sin identitet till både det ena och det andra. Förutom att ha bidragit med sin musik till olika varumärkens reklamer sedan 1960-talet, så har bandets ikoniska tung-logotyp synts på diverse klädesmärkens plagg genom åren.

Zara Larsson och Huawei

Det kanske mest aktuella exemplet över artister som hamnat i hetluften på grund av ett sponsorgig är Zara Larsson för sitt samarbete med kinesiska Huawei. De senaste åren har det svenska stjärnskottet gjort flertalet reklamer för det kontroversiella techföretaget – något som hon har kritiserats hårt för. 

Anledningen till att samarbetet har ifrågasatts beror bland annat på att Huawei anklagats för spioneri åt den kinesiska staten. I början av augusti meddelade Larsson i Nyhetsmorgon att hon avbrutit samarbetet med företaget, vilket säkerligen lett till att ett och annat missnöjt fan återvänt till hennes sida. 

Vem har inte gjort reklam för en coladryck?

Det är en så pass stor skara artister som gjort reklam för de två läskjättarna Pepsi och Coca Cola att sell-out stämpeln snabbt kommer fram så fort en ny artist associerar sig med någon av dem.

Bland världsartisterna som fått in lite extra pengar genom något av cola-märkena hittar vi The Rolling Stones, David Bowie, Tina Turner, Paula Abdul, Madonna, Britney Spears, Ozzy Osbourne, Michael Jackson, Elton John och Tom Jones. Till och med legendarer som Ray Charles och Aretha Franklin har bidragit till cola-reklam.

Med tanke på vilka summor som de stora artisterna drar in på sin musik, så brukar det inte krävas mycket för att en artist ska anklagas för att ha sålt ut sig. Men trots detta verkar vi inte se något slut på samarbeten mellan kända profiler och varumärken.

I samarbete med svensknätcasino.com

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: