Kent.nu — Tidigare officiell hemsida för Sveriges största rockband

Kända samarbeten mellan kändisar och casinon – Inte Kent

5 november 2020


Många har kommit att förknippa casinobranschen med kändisar! Casinon satsar i regel en förhållandevis stor del av sin omsättning på marknadsföring och på senare år har det varit vanligt med kampanjer i TV och på stan där stora artister frontat olika casinosajter. Här kommer vi att ge några exempel på det och samtidigt försöka förklara varför artister och idrottsstjärnor i så stor utsträckning gör reklam för just casino.

Varför väljer så många casinon att ha kända svenskar som affischnamn?

En sak som det är viktigt att vara medveten om när det gäller svenska casinon är att de ofta har ett likartat utbud. De erbjuder spel från samma utvecklare av mjukvara för casinon och har inte så mycket eget innehåll utöver själv inramningen. Det är alltså svårt för dem att bygga marknadsföring kring vad de faktiskt erbjuder. Då är det lättare att använda kända namn och ansikten i reklamkampanjer. Här några exempel på svenska artister som medverkat i reklam för casinon:

  • Mikael Persbrandt
  • Dokusåpadrottningen Paulina “Paow” Danielsson
  • Måns Zelmerlöw
  • Pernilla Wahlgren

Vilken kändis ett casino väljer hänger ihop med vilken kundgrupp de vänder sig mot och vilka värden som de vill bli förknippade med. Det handlar om att sådant som många associerar till en viss artist så att säga fastnar även på casinot som denne gör reklam för. Den effekten kan vara långt efter det att en reklamkampanj är avslutad och är en viktig del av spelbolagens branding-strategi. Om en känd schlagerartist är i centrum vill casinot visa att de är folkliga och att alla är välkomna att spela på casino där. När Micke Persbrandt förekommer i reklam handlar det snarare om att visa att det är väldigt spännande och ganska sexigt med casinospel.

Konkurrensen är stor på casinomarknaden

Det svenska spelmonopolet avskaffades så sent som i januari 2019. Då fick vi plötsligt ett stort antal nya casinon I Sverige. För att överhuvudtaget nå ut var spelbolagen tvungna att ge sig in i matchen med hjälp av reklamkampanjer. Svenska artister spelade en viktig roll i etableringen av varumärken. Flera av de spelbolag med störst resurser blev också bland de mest populära svenska casinona då de spenderade, och fortsätter att spendera, stora pengar på reklam med artister.

Casinoreklamen speglar vår tids kändiskultur

En sak som samarbeten mellan artister och casinon säger om samtiden är vilka som är att betrakta som vår tids kändisar. Idag är det många bloggare och poddare som syns i reklam. Alex Schulman och Sigge Eklund är ett exempel. För några år sedan hade det aldrig kunnat hända men podcasts är ett mediefenomen som verkligen har fått ett stort genomslag på kort tid. Roliga människor går också hem i reklam, komikerduon Filip och Fredrik är ett exempel på roliga mångsysslare som dragit in mångmiljonbelopp på att göra reklam för casinon. 

I Sverige har vi också ovanligt många kändisar som har sina mest produktiva år bakom sig men som lyckats etsa sig fast i folks medvetande genom att media gärna fortsätter att berätta en påbörjad story. Familjen Wahlgren är ett exempel på det fenomenet.

Sport och betting hör ihop, eller?

När det gäller bettingsidor har vi sett ett antal av vår främsta idrottsstjärnor som gjort reklam för bettingsajter. Kopplingen är ganska uppenbar eftersom det i första hand bettas på just sporthändelser. Flera av de största fotbollslagen har bettingsidor bland sina huvudsponsorer. Enskilda idrottsstjärnor har också kammat hem mångmiljonbelopp på att göra reklam för bettingsidor. Zlatan Ibrahimovic är kanske det mest kända exemplet, han samarbetar med Bethard. Inte bara som reklampelare utan som delägare! Han är inte ensam om att ha blivit erbjuden delägarskap i ett spelbolag som betalning för sin medverkan i flera kampanjer.

Thomas Ravelli, Frank Andersson, Jan Ove Waldner, Mats Sundin, Sara Sjöström, Jonas björkman, Anja Pärson och Glenn Hysén är andra idrottsstjärnor som gjort reklam för spelbolag. Faktum är att det är svårare att hitta en svensk superstjärna inom idrott som inte gjort reklam för betting eller casino än en som gjort det. Även om det svenska spelmonopolet avskaffades först 2019 är det inget nytt med spelreklam där svenska idrottare förekommer. Statliga Svenska Spel, som alltså haft monopol på den svenska marknaden, har länge sponsrat landslag inom olika sporter och enskilda idrottare.

TDet finns dock någon enstaka sportprofil som valt att aktivt ta avstånd från att förekomma i spelreklam. Skidåkaren Charlotte Kalla är ett exempel. Hon har ett otroligt starkt varumärke och menar att det skadar henne att förknippas med sådant hon inte fullt ut kan stå för. Annars verkar det vara så att “money talks” när spelbolagen gör en förfrågan.



Comments on this entry are closed.

Previous post: