Betalt samarbete med Casinobeats.

Förväntningar är ett slagkraftigt verktyg för kreatörer av alla möjliga slag. Görs det på rätt sätt blir tidens kraft en hammare som kan bygga underverk. Att skapa förväntningar är en typ av konst i sig självt och precis som musik, film eller spel kan denna konstform ta olika skepnader, med tiden som centralgestalt.
Vad är egentligen förväntningar? Det är en känsla som innehåller lika stora doser nyfikenhet, glädje och frustration. Man vill så gärna att tiden ska röra sig snabbare mot det man väntar på ska inträffa och upplever hur pirret stiger ju närmare man kommer – nästan så att man känner att man håller på att bli tokig.
Som kreatör går det att använda förväntningar på flera olika sätt. De kan byggas upp under längre tid eller inom loppet av några sekunder. Ett exempel på det sistnämnda är på casinon utan spelpaus. Där kan det finnas slots som erbjuder gigantiska jackpottar och inför varje snurr byggs förväntningarna upp att man ska håva in en riktig storvinst. Spelmekaniken är byggd för att skapa förväntningar. Har man aktiverat en välkomstbonus är det dessutom troligt att man har fått en större spelkassa att spela för.
Förväntningar spelar en otroligt viktig del i musikens värld, på många olika sätt dessutom. Den spända väntan kan sträcka sig över flera månader och ibland bara vara ett ögonblick i en låt. Att bygga för stora förväntningar innebär en inneboende risk att människor blir besvikna, men lyckas man använda det på rätt sätt kan det förhöja allt från låtar och skivor till spel och filmer.
Tiden – förväntningarnas nyckel
Tid är ett välanvänt verktyg i musikbranschen. Under de månader som gick mellan att Kent annonserade sina återföreningskonserter och att de rev av “Stenbrott” för första gången på 3Arena hann en enorm hype byggas upp. Tillsammans skapade fansen en lavin av förväntningar som sedan bidrog till att förgylla själva spelningen.
Samma typ av förväntansbyggande sker när ett band eller en artist utannonserar en skiva. Ofta anges ett datum ganska långt fram i tiden och fansen börjar genast längta. För att stilla det frustrerade pirret släpper man några singlar på vägen, med målet att hypen ska nå sin peak på lanseringsdatumet för albumet. Marknadsföring handlar om att förvandla tid till längtan, att kapitalisera på förväntningar.
Tittar man i stället på kortare tidsspann, små ögonblick inuti låtar, kan man också som kreatör leka med förväntningar. Om man till exempel tar Kents låt “Klåparen” byggs förväntningarna upp mot ett förväntat crescendo, som när det väl anländer infriar alla de förhoppningar man har byggt upp av de musikaliska fingervisningar som har presenterats under låtens gång.
Konsten att gå emot förväntningarna
Skaparen använder inte sällan förväntningar på samma sätt som matadoren använder det röda skynket, genom att locka tjuren i en riktning för att sedan snabbt gå åt ett annat håll. Ett exempel på detta är Taylor Swift, som med överraskade sina fans med albumet “Folklore”, 2020.
Swift hade då sedan länge lämnat countrymusiken och hängivit sig helhjärtat åt fullfjädrad pop. Inte nog med att “Folklore” kom utan förvarning, bara elva månader efter det senaste albumet, det var dessutom ett rejält genrebyte – från popmusik till avskalad indie.
Med lanseringen spelade hon med förväntningarna på flera sätt. Till att börja med ryckte hon undan det röda skynket genom att byta genre, men bröt dessutom mot det klassiska mönstret för albumsläpp. I stället för att utannonsera skivan och sedan släppa en handfull singlar i upprinnelsen till släppet valde hon att skicka ut allt på en gång. Förväntningar är ett slags medskapande mellan skaparen och mottagaren. Tillsammans formar man en bild som sedan antingen återspeglas i vad man hade hoppats på eller som kastas helt på ända och ger en något man inte visste att man ville ha.
Betalt samarbete med Casinobeats.