Kent.nu Paus.nu Kentforumet Kentmailen Joakim Berg Patreon
Inga widgetar hittades i sidofältet!

I betalt samarbete med casinotopp.net

Vi har alla hört samtliga Kents 12 studioalbum om och om igen. Men vad vet vi egentligen om inspelningarna? Nedan tas du med på en 22 år lång resa som börjar i Värmland och slutar i New York.

Nya intryck och bredare utbud

Kent hade en förkärlek till att spela in sina album utomlands. Kanske var det av samma anledning som många spelar på utländska casinos. I casinobranschen söker sig många till casinon utan svensk licens för större spelutbud och friare reglering gällande bland annat bonusar. Casinospelare behöver inte ens resa utomlands för att kunna ta del av fler bonusar. Numera kan man enkelt hitta ett nätcasino utan licens med hjälp av sajter som casinotopp.net.

I musikbranschen är det svårare att sköta inspelningen hemifrån, men i övrigt fungerar det likadant. Runt om i världen finns mängder av legendariska studios, precis som det finns ett brett utbud av högkvalitativa casinos. 

Kent (1995) – Silence Studios, Koppom, Värmland

Ett ungt gäng killar från Eskilstuna hade precis fått sitt första skivkontrakt och begav sig till de värmländska skogarna för att spela in albumet som skulle bli deras första avtryck på den svenska musikscenen. Här spelade de in låtar som När det blåser på månen och Blåjeans, som anses vara en av de låtar som allra bäst definierar Kents musik.

Verkligen (1996) – Musicamatic Studio, Göteborg

Debutens uppföljare spelades till stor del in i Göteborg, men också i Orinoco Studios, London. Här spelade bandet in en av sina största hits: Kräm (så nära får ingen gå). Låten är än i dag en av de med störst genomslag. Kent tröttnade dock på låten och försökte begrava den. Bandet grävde senare upp låten igen, vilket gjorde att Martin beskrev den som ”en zombielåt”.

Isola (1997) – Galaxy Studios, Mol, Belgien

Det tredje albumet spelades till stor del in i Belgien men också i Europa Studios och Ljudhavet i Stockholm. I Jocke Bergs presentation av 747 under konserten på Sjöhistoriska 2012 bekräftade han det de flesta av oss anade – att Isola-inspelningen präglades av stora mängder fest. Inspelningen verkar trots detta ha varit en lyckad sådan eftersom albumet än i dag är ett av de högst ansedda.

Hagnesta Hill (1999) – Puk Studios, Randers, Danmark

Kent reste till Danmark för att spela in albumet som döpes efter området i Eskilstuna där bandet hade sin första replokal. Kent brukade alltid spela in fler låtar än vad som fick plats på albumet. Denna gång fick dock hela 14 av inspelningarna plats, något Jocke Berg i efterhand sagt att han ångrar.

Vapen & ammunition (2002) – Medly Studio, Köpenhamn

När Kent begav sig till Köpenhamn för att spela in sitt nya album hade de ett mål: spela in så många hits som möjligt. Låtar som Kärleken väntar, Dom andra och Pärlor bevisar att de lyckades.

Du & jag döden (2005) – ”Psykbunkern”/Park Studio, Stockholm

För första gången ägde inspelningarna i huvudsak rum på hemmaplan. Inspelningsarbetet har i efterhand beskrivits som ”mardrömslikt”, delvis beroende på väsen ovanifrån. I låten M, som inte fick plats på albumet, hörs en melodislinga från en dans som ägde rum på ovanvåningen.

Tillbaka till samtiden (2007) – Allaire Studios, New York

Kent begav sig återigen utomlands. Den här gången ville de testa någonting nytt, och kanske var det de amerikanska intrycken som gjorde att de kom hem med 11 låtar vars elektroniska sound inte liknade något av det vi tidigare hört från Kent.

Röd (2009) – Hansa Studios, Berlin

Det nya soundet packades med i resväskan även när Kent reste till Berlin för att spela in vad som i dag anses vara en av bandets höjdpunkter i den musikaliska karriären.

En plats i solen (2010) – ”Psykbunkern”/Park Studio, Stockholm

Efter Röd-inspelningen blev det ingen längre semester för bandet. Jocke Berg har berättat att han skrev stora delar av uppföljaren i turnébussen och att albumet började spelas in kort efter att de kommit hem till Stockholm.

Jag är inte rädd för mörkret (2012) – Studios la Fabrique, Saint-Rémy-de-Provence, Frankrike

Under 2011 begav sig Kent till Frankrike för att spela in skivan som släpptes året därpå. Med sig under inspelningen hade man konstnären Jesper Waldersten. Inspelningen resulterade i mer än ett album, även en fotobok som dokumenterar inspelningen följde med hem.

Tigerdrottningen (2014) – Conway Studios, Los Angeles

För denna inspelning reste bandet till legendariska Conway Studios i Los Angeles. Även om Kent såg ut att spendera mycket tid i studion (vi minns bilden från när bandet streamade Kalle Ankas julafton) hade de troligtvis inte en tråkig månad i Kalifornien. 

Los Angeles har det mesta att erbjuda, bland annat en rad casinos. Kanske spelade bandet på några slotmaskiner? Eller kanske tog de plats vid blackjack-bordet?

Då som nu för alltid (2016) – Electric Lady Studios, New York

För att spela in Den sista sången begav sig Kent till New York och studion som lät byggas av Jimi Hendrix. I och med Per Sinding Larsens dokumentärfilm om avskedet är denna inspelning en av de mest väldokumenterade.

I betalt samarbete med casinotopp.net

av henrik